Een nieuwe enquête van het BIVV toont aan dat ongeveer de helft van de bestuurders winterbanden gebruikt. Meer dan een derde van de bestuurders denkt er ook aan om een speciaal winteronderhoud te laten doen aan zijn wagen. Sommige mensen bereiden zich dus goed voor op de winter. Daarentegen zijn er anderen die niet bewust bezig zijn met de technische staat van hun voertuig.
Nochtans heeft een kwart van de bestuurders de afgelopen 3 jaar een ernstig technisch probleem gehad.
Het BIVV en Traxio lanceren daarom vandaag de actie ‘een winter zonder zorgen’. Om te weten hoe Belgische bestuurders omgaan met de technische staat van hun voertuig, heeft het BIVV een onderzoek gedaan bij een representatieve steekproef van personen die een wagen bezitten.
Resultaten van de enquête
Een derde van de bestuurders laat een speciaal onderhoud doen.
Bijna één op de 4 bevraagde personen (24%) is van plan een speciaal winteronderhoud te laten uitvoeren. 13% heeft dit zelfs al laten doen. In totaal is dus meer dan één bestuurder op 3 (37%) van plan om een speciaal winteronderhoud aan zijn wagen in te plannen.
Eén bestuurder op 8 kijkt nooit zijn bandenspanning na.
43% van de bestuurders koopt nieuwe banden wanneer hun garagist dat aanbeveelt. 52% neemt zelf het initiatief om van banden te verwisselen wanneer ze een defect vaststellen. Een aanzienlijk deel van de Belgen is zich dus wel bewust van het belang van de banden. Eén bestuurder op 20 (5%) wacht echter tot de technische controle de banden afkeurt of op een lekke band vooraleer ze te vervangen. Logischerwijs kennen winterbanden een groter succes in Wallonië dan in Vlaanderen: 60% van de Walen heeft winterbanden, ten opzichte van 40% van de Vlamingen. Het meest verrassende cijfer uit het onderzoek is dat 1 op 3 bestuurders zijn winterbanden zelf oplegt! Daarnaast rijdt ook 1 bestuurder op 100 het hele jaar door met winterbanden. Dit kan negatieve gevolgen hebben op de veiligheid. Wat de bandenspanning betreft, zijn de cijfers ook eerder onrustwekkend: slechts 21% van de bestuurders volgt het advies van professionals en kijkt de bandenspanning elke maand na. Walen (30%) doen het wat dat betreft iets beter dan Vlamingen (16%). Een kwart (24%) checkt de bandenspanning alleen maar wanneer de banden slap zijn en 1 op de 8 (12%) controleert dit zelfs… nooit!
Een kwart van de bestuurders heeft recent een technisch probleem gehad
1 op 4 bestuurders (26%) heeft in de afgelopen drie jaar een belangrijk technisch probleem gehad. De onderdelen die het vaakst een probleem vormen zijn: de remmen, de batterij en de banden. Positief punt uit het onderzoek is wel dat de overgrote meerderheid van de bestuurders (93%) van mening is dat de technische staat van hun voertuig belangrijk of zelfs zeer belangrijk is.
De belangrijkste veiligheidselementen van een voertuig
De remmen
De remmen kunnen minder goed gaan werken wanneer ze niet om de 10.000 tot 20.000 km gecontroleerd worden, afhankelijk van de verkeersomstandigheden (stad, autosnelwegen, …). Met versleten remmen vergroot de stopafstand, met alle gevolgen van dien.
De banden
Het raakvlak van je auto met de weg is zo groot als vier postkaarten. De wettelijke minimumdiepte van een bandenprofiel bedraagt 1,6 mm, maar het is ten zeerste aanbevolen om de banden te vervangen wanneer het profiel nog maar 3 mm is. Zo is de afwatering van banden met een profieldiepte van 3 mm (38% van de initiële diepte) ongeveer 75% minder dan bij nieuwe banden. Nochtans rijden er ongeveer 400.000 auto’s rond in België met een profieldiepte van minder dan 1,6 mm.
Schokdempers
Bij een snelheid van 50 km/u, vergroot een halfversleten schokdemper de remafstand met 2,6 m bij droog weer en met 6 m bij regenweer of met ABS. Bovendien vergroten halfversleten schokdempers de kans op aquaplaning met 15% en verminderen ze de stabiliteit in bochten met meer dan 10%. Tenslotte kunnen ze ook de basis liggen van een slechte zichtbaarheid, onregelmatige verlichting en verblinding van de andere weggebruikers. Als men weet dat één op vier auto’s van meer dan 3 jaar oud met minstens één halfversleten schokdemper rondrijdt, begrijpt men waarom zoveel voertuigen problemen met de verlichting hebben.
Ruitenwissers
Het belang van ruitenwissers is overduidelijk, vooral in België waar het gemiddeld meer dan 200 dagen per jaar regent. Het nazicht van de rubberbladen is heel eenvoudig en moet regelmatig gebeuren, wil men een goede zichtbaarheid behouden. De bladen moeten vervangen worden als ze lawaai maken of als er strepen of vuil op de voorruit te zien zijn.
De lichten
1 voertuig op 5 geraakt niet door de technische controle omwille van een defect aan de lichten! Alleen koplampen in goede staat en correct afgesteld laten de bestuurder toe om gevaren tijdig op te merken en er gepast op te reageren. Als de lichten te laag zijn afgesteld, zal de verlichting sterk zijn; indien ze te hoog zijn afgesteld, zal de verblinding van de tegenliggers groter zijn dan normaal!
‘Een winter zonder zorgen’
De site www.mywintercheck.be is speciaal voor deze actie ontwikkeld. Naast enkele andere tips om de winter veilig door te komen, kan je met een wedstrijd ook een set winterbanden winnen. Om als bestuurder zeker de juiste zaken te controleren, is er een checklist in de vorm van een infografie opgesteld.
bron http://www.bivv.be
Reageren is niet (meer) mogelijk.